Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

318

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Undskyld, men der er noget du har misforstået…

Antal

Brugerindlæg af Mia Andersen

Jep, that’s the one! Jeg kan sagtens leve med, at du generelt har en mening om kommunikation (du er trods alt i berøring med det hele tiden), men lad mig kaste lys over en vigtig pointe; at du kommunikerer i din hverdag, gør dig ikke til ekspert på området. Du kan være god til mennesker, bevares, men kommunikation som fag er en disciplin på linje med økonomi, jura og hvad du ellers anerkender som værende faglige områder. Misforståelsen har stor betydning for mit fag og fremtidige beskæftigelse, hvilket netop er grunden til, at jeg vil forsøge at gøre op med den..

Den væsentlige problematik er, at alle tror de kan indtræde i en ekspertrolle inden for kommunikation. Hvorfor? Fordi de dybest set ikke ved, hvor meget teori, tænkning og strategi, der ligger bag. De fleste har en laissez faire holdning til dét at kommunikere, hvorfor feltet i sig selv ikke bliver anerkendt på linje med andre fagområder. Det kræver dog imidlertid en del viden at kommunikere rigtigt til den rigtige målgruppe; det er ikke evner du automatisk besidder, når du kommer ind fra gaden.

Der hvor filmen knækker for mig er, når folk inden for et fagområde, der på ingen måde er kommunikationsrelateret, skal gøre sig kloge på mit fag. Særligt inden for blog-genren er der en række personer, der tror de er eksperter på, hvad der er spændende læsning, hvordan det skal skrives mv. Problemet er, at en blog er tilpas ”løssluppen” til at de fleste tror, at de kan gøre kunsten efter. Det er dog et medie med ligeså mange retningslinjer og karakteristika som andre medier, hvorfor det netop ikke er alle, der kan mestre det.

Den største udfordring ved min uddannelse, mit arbejde (nuværende såvel som fremtidigt) og min blog er således, at nogle tror, at de har bedre input til det jeg laver end jeg selv kommer med. Hvad der er endnu mere sørgeligt er, at det er dem, der på ingen måde har deres spidskompetence indenfor kommunikationsfeltet, der blander sig mest i det jeg laver. Det er generel udfordring i feltet som fejlagtigt bliver hængende. Der er en grund til, at kommunikation – på linje med meget andet – er udbudt som en 3-5 årig universitetsuddannelse.

Jeg er på fjerde år af min uddannelse inden for kommunikation. Igennem de år, har jeg hørt en række forelæsninger – holdt af både interne og eksterne undervisere – alle med samme pointe; alle har en mening om kommunikation, hvilket udgør den største udfordring indenfor feltet. Hvorfor? Fordi kommunikationsarbejderens strategi og rådgivning (fejlagtigt) opfattes som legitim at debattere. Dét er en helt absurd holdning, hvis du spørger mig..

Skal vi ikke bare aftale, at os der bruger fem år af vores liv på at læse kommunikation, kan få lov at agere eksperter, når du kommer med en given problematik du gerne vil have løst? Ligeså vel som vi anerkender, at du er bedre til at revidere regnskaber eller huske paragraffer end vi er.. Ville det ikke også være befriende for dig, hvis du ikke skulle vride din hjerne med at komme frem til en løsning på et område, som du i bund og grund ikke har den fornødne viden inden for?

Kommunikation er et ”flydende” felt, ja, men det betyder blot, at det kræver en skarp hjerne at holde styr på alle trådene. Og det er netop dén disciplin, der kræver uddannelse indenfor faget. Hvis du gør det du er god til, så gør jeg det jeg er god til.

Skal vi ikke bare aftale det?

Del

Del eller citer ved at kopiere linket her

Udgivet: 

09/09/2015 - 16:41

Seneste ændring: 

21/03/2019 - 11:55

Emner: 

Del eller citer med linket her

MediaCreeper