Inden et privat firma køber en stor markedsføringskampagne, vil det normalt foretage en egentlig markedsundersøgelse i forhold til, hvad man får kunne få hos andre leverandører. Men sådan forholdet sig ikke, når Sundhedsstyrelsen køber dyre Youtube-kampagner.
– Budskabet om at lade være med at ryge er så vigtigt, så vi skal være der, hvor de unge er. Med den her kampagne kan vi få nogle unge i tale, som vi ikke ville få med traditionelle medier. De her såkaldte influenter - youtubere og bloggere - de kan også hjælpe med at oversætte budskabet til et sprog, som rammer de unge og virker troværdigt.
På blandt andet denne måde fortalte Anne Rygaard Hjorthøj, kampagneansvarlig hos Sundhedsstyrelsen, overfor Danmarks Radio om den kampagne rettet mod unge, som hun netop havde været leder af. Det i samarbejde med et webbureau, som har en række af de mest kendte danske Youtubere i deres stald. Et projekt som ifølge Anne Rygaard Hjorthøjs udtalelser til det statslige medie, havde kostet skatteyderne 300.000 kroner.
Med en udgift i denne størrelsesorden skulle man umiddelbart tro, at Sundhedsstyrelsen havde foretaget en egentlig markedsundersøgelse for at få fastslået, hvad man kunne få for beløbet hos andre leverandører.
Men som det fremgår af aktindsigter opnået af FOLKETS AVIS, har dette dog langt fra været tilfældet.
Styrelse forsøger at mørklægge forløb omkring brugen af Youtubere
De fremsendte bilag til FOLKETS AVIS viser nemlig, at den statslige organisation ikke fandt anledning til at efterprøve, om man kunne få andre til at levere en lignende eller bedre ydelser for et mindre beløb. Det på trods af, at det ellers er normal procedure i forbindelse med brugen af de såkaldte alternative tilbud.
Det vil sige hvor en offentlig myndighed inden indgåelse af aftale med en leverandør, indhenter lignende tilbud fra mindst to andre firmaer. Det for at foretage, hvad man kunne kalde for en simpel markedsundersøgelse.
Overfor Folkets.dk oplyser Sundhedsstyrelsen i en email, at man ikke har fundet anledning til at efterprøve markedet forud for brugen af Youtuberne :
- Vi kan i den anledning oplyse, at Sundhedsstyrelsen ikke selv har foretaget prisundersøgelser i forbindelse af valg af influencers til kampagnen. Advice, som er det kreative firma bag kampagnen, har fundet kampagnens influencers ud fra en analyse af kampagnens målgruppes interesser og adfærd på sociale medier og af hvilke influencers, der kunne være relevante ifht. profil, følgere, ryge-historik, pris mv. Dette er foregået i samarbejde med bureauerne Splay og Bloggers Delight. Kontrakten med Advice er indgået på baggrund af et EU udbud.