Ren og skør transportkommunisme.
Anderledes kan jeg ikke opfatte det.
Når ens reaktion på at borgerne har fået et alternativ til de dyre DSB-togforbindelser er en udtalelse som følger
For mig er det egentlig et billede på, at vi har udhulet den offentlige transport, og at den er en lille smule truet af private alternativer. Det, synes jeg, er enormt problematisk
så er der gået beton-kommunisme i den. Eller måske snarere jernbane-kommunisme.
Og det er transportordfører Anne Valentina Berthelsen fra Socialistisk Folkeparti som kommer med den ret ekstreme udmelding til DR i forbindelse med at 38 nye fjernbus-forbindelser blev indviet den 12. juli.
Ruterne vil betyde at danskerne får mulighed for at bruge offentlig transport billigere og mere fleksibelt. Også på halvlange ruter - mindst 75 kilometer mellem passageren står på og står af.
Det er den nye såkaldte fjernbuslov som trådte i kraft tidligere på måneden, der åbner op for at ruter nu ikke mindst skal være dobbelt så lange, eller krydse Storebælt.
Så nu har borgerne flere former for offentlig transport at vælge imellem, og kan så undvære bilen oftere.
Den slags skulle man ellers tro at venstrefløjen var glad for - men i SF's opfattelse er offentlig transport måske kun rigtig offentlig hvis den drives af staten?
Der er selskabet Flixbus som starter de alternative ruter op. Det er godt t der kommer nogen og giver borgerne et alternativ.
Mens SF åbenbart ærgrer sig over at almindelige danskere har fået flere offentlige transportmuligheder, kan vi andre glæde os over at DSB får noget hårdt tiltrængt konkurrence.
For som det er nu skal man være ude med den helt store kalender og rejse på bestemte forvalgte tidspunkter for at få rimelige priser hos DSB.
SF er støtteparti til den socialdemokratiske regering ledet af Mette Frederiksen.