Gå til hovedindhold

Nej, SAS - det var ikke et "koordineret angreb", det var bare en ualmindelig elendig reklame

De store medier skal nok klare sig. De er ejet af stater eller af virksomheder der er ejet af rigmænd på størrelse med stater i økonomisk forstand.

Folkets Avis kan derimod ikke klare sig uden din hjælp.

Spørgsmålet er så om samfund kan klare sig uden de små selvstændige medier. Det bliver en fattigere verden for de fleste hvis de små medier forsvinder.

Bak op nu!

Abonner Doner

Tal pænt om dem I plager om penge

"Du skal ikke tro du er noget, men vi vil gerne have dine penge"

Nej, vel?

Den slags virker forudsigeligt ikke ret godt.

At blive fortalt hvor meget man tager fejl samtidig med at firmaet, som fortæller en det, plager en om at købe dets produkt - det virker bare ikke.

Her glemmer virksomhederne ganske enkelt hvem som har de penge reklamen sigter på at få dem til at bruge på virksomhedens produkt.

I den forstand har "kunden altid ret".

At gå til salg på den måde har næppe nogensinde været effektivt sammenlignet med andre metoder.

Men jeg vil gå skridtet videre med følgende påstand:

Politiserede og belærende reklamer er i dag farligere end nogensinde.

Det er der flere grunde til:

Verden er blevet mere politiseret og polariseret, og vi er mere bevidste om politisk manipulation.

So fühlt man Absicht, und man ist verstimmt, for at citere Goethe.

En ting er at de vil sælge os et produkt, men vil de også "sælge" os et bestemt moralsk og politisk budskab?

Og er profit-maksimerende virksomheder de rette til dette?

Gillette fejlede monumentalt med deres nedladende reklame som også var fyldt med løgn.

Det var kondenseret had til mænd.

Og den Gillette-reklame tegnede et billede af almindelige mænd med udgangspunkt i en krænkende og klovneagtig adfærd som reelt kun udgår fra nogle få.

Og man kan undre sig over hvorfor SAS ikke har lært noget af den fadæse, men i stedet laver en reklame hvor det meste af tiden går med at fortælle skandinaver at de ikke skal tro de er noget.

Der er også en anden grund til at det er dummere end nogensinde med disse woke-reklamer:

Og det er at det er nemt at lufte sin utilfredshed og starte en shitstorm på sociale medier.

Både Gillette og SAS oplevede hvordan de negative thumbs down strømmede ind på YouTube.

Det virker dog til at SAS har været hurtigere til at trække stikket, hvor Gillette længe fastholdt deres fejl.

Den tredje ting er et for langt forfelt. SAS siger først en masse negativt og slutter så af med en eller anden halvhjertet pointe.

Men de fleste er jo stået af forlængst. Så pointen kommer slet ikke med. Det dur bare ikke.

Og så en sidste ting:

Virksomheder kan have en vis grad af succes med at være woke og tale "de rette" grupper op.

Som når virksomheder markedsfører sig på homoseksualitet ved prides og så videre.

Men den negative wokeness hvor en gruppe skal tales ned, det virker sjældent.

Det her fra SAS er en reklame som fejler på så mange punkter at man overraskes over at den nåede ud til offentligheden.

Men måske var alle i fokusgruppen globetrottende millenials.

Det er dumt at tale ned til dem man plager om penge.

Fat det nu SAS: Woke-reklamer virker ikke.

Det er svært at finde noget godt at sige om reklamen, selv millenial-æstetikken er lidt dated.

Så når folk reagerer negativt, så er det nok mest fordi reklamen er dårlig - ikke fordi der foreligger en stor sammensværgelse om at angribe SAS-reklamer sådan generelt.

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.