Primære faneblade

"Europaflaget"
<p>East Stratcom er skabt af EU.</p>

EU’s East StratCom stævnet for injurier

Del EU’s East StratCom stævnet for injurier
Like F

Hollandske medier har netop anlagt en injuriesag mod EU’s propaganda task force, East StratCom, med krav om at enheden berigtiger beskyldninger om, at de har spredt ”prorussisk misinformation”.

Søgsmålet kommer i kølvandet på skarp kritik fra såvel hollandske redaktører, politikere og medieeksperter af arbejdsgruppens arbejde, der er blevet kaldt ”en propagandaklub” og chefredaktøren for Hollands næststørste dagblad har udtalt der slet ikke er brug for ”fake news” med East StratCom som ”fake news-bekæmper”. Sagen startede, da medierne fandt ud af de var listet for at sprede misinformation på East StratComs hjemmeside og er beskrevet på det danske net-medie, Mr. East.

East StratCom valgte derfor tidligere i februar at fjerne de hollandske historier fra deres database og annoncere en ny terminologi, således medier beskyldt for at være ”misinformations distributører” i stedet blev omdøbt til ”stedet hvor misinformationen blev spredt”. Dette var dog ikke tilfredsstillende for sagsøgerne, der inkluderer De Persgroep, som bl.a. ejer Berlingske, BT og Weekendavisen i Danmark.

Sagsøgerne kræver en berigtigelse på East StratComs egen hjemmeside, hvad enheden indtil nu har afvist.

Falske beskyldninger fra task force

Udover at liste de hollandske medier som distributører af pro-Kreml misinformation, har East StratCom i flere tilfælde refereret indholdet af artikler og indslag fejlagtigt.

Mediet GeenStijl blev beskyldt for at skrive, at Ukraine var ”et fascistisk land”, mens mediet reelt havde skrevet, at Ukraine havde en ”(latent) fascistisk politisk understrøm” med kildehenvisning til et indlæg i den britiske avis, The Guardian.

The Post Online (TPO) havde dækket et debatarrangement i et politisk parti, hvor mediet citerede en oplægsholder for at sige at Ukraine var ”en oligarkstat uden uafhængige medier”, hvilket East StratCom listede som misinformation bragt af TPO.

De Gelderlander, som har samme ejer som Berlingske, havde refereret den russiske våbenfabrikant, Almaz-Antey, for at afvise konklusioner om nedskydningen af det malaysiske passagerfly, MH17, fra den officielle hollandske undersøgelseskommission. East StratCom havde i sin egen database dels refereret våbenproducenten forkert og derudover tilføjet en falsk påstand om, at De Gelderlander havde skrevet at undersøgelsen var ”iscenesat af Ukraine for at bebrejde Rusland”.

Gelderlander påpeger i den forbindelse en række kritisable forhold, bl.a. at det er tilstrækkeligt at referere fra en pressekonference, for at blive hængt ud som ”misinformationsdistributør”, og at EU dermed stigmatiserer medier, der ikke udelukkende følger en godkendt EU-holdning. Sagsøgerne kalder i stævningen dette ”et vidnesbyrd om foragten for pressefrihed”.

Retssagen starter ved Retten i Amsterdam den 14. marts og ifølge stævningen har EU påført medierne uretmæssig skade og gjort sig skyldig i at krænkelser af ytrings- og pressefriheden, med begrundelsen, at det ”I et frit samfund er det op til retten at vurdere ytringer, ikke regeringer eller en overstatslig regering”

Stævningen på originalsproget.

Stævningen på engelsk.

Tak fordi du læste et debatindlæg på Folkets Avis

Du kan støtte Folkets Avis som debat- og blogplatform ved at blive abonnent.

Se mulighederne

Udgivet for :
Emmanuel Macron. Foto: Austrazil / CC BY-SA 4.0
Del EU’s East StratCom stævnet for injurier
Like F
Udgivet for :
"Gule veste" demonstrerer imod afgifter i Frankrig. Foto: Obier / CC BY-SA 4.0
Del EU’s East StratCom stævnet for injurier
Like F
Udgivet for :
Foto: Pixabay
Del EU’s East StratCom stævnet for injurier
Like F
På 3. pladsen med 712 delinger:
Lars Løkke Rasmussen. Foto: ft.dk til pressebrug / fotograf ikke angivet
Del EU’s East StratCom stævnet for injurier
Like F
På 2. pladsen med 1185 delinger:
På 1. pladsen med 1504 delinger:
Foto: Diliff / CC BY-SA 3.0
Del EU’s East StratCom stævnet for injurier
Like F
/* START ONLY for PRINT */ /* END ONLY for PRINT */

Nu 300 ud af målet på 324 betalende brugere

Hjælp os i mål inden Jul om fra blot 2 kroner om dagen

For kun 2 kroner om dagen er du med til at sikre driften af FOLKETS.DK og for 2 kroner mere understøtter du også den kritiske journalistik på vores flagskib Folkets Avis.

Se muligheder – eller gå direkte Til betaling (Allerede bruger? Log på her)