Gå til hovedindhold

Lærer praler af sin undervisning: Sammenligner DF og Hitler

Af Lennart

Hvor går grænsen for læreres politiske indoktrinering?

Det spørgsmål fristes man til at stille efter at have læst Niels Christiansens (herefter NC) seneste indlæg på folkeskolen.dk

Manden er, og her citerer jeg han profil på netop folkeskolen.dk

Færdiguddannet skolelærer med samfundsfag, billedkunst og dansk som linjefag. Derudover er jeg folketingskandidat for Alternativet i Østjylland

Når man ser listen over hans indlæg på folkeskolen.dk, kunne man godt få den opfattelse at det mere er politik end læring, der har mandens interesse. Og dette er jo fair nok.

Men det er også rimeligt at spørge hvor grænsen går i forhold til undervisningen af børn.

For det virker lidt som om han har en mission om at bibringe børnene en bestemt forståelse af det politisk landskab.

Så lad os vende tilbage til hans seneste indlæg som går under titlen: "Hvor går grænsen for politisk objektivitet?"

Med undertitlen: "Denne artikel handler om lærerens moralske ansvar for at klæde elever ordenligt på til deres fremtid, ved blandt andet at perspektivere til vores fælles fortid."

Okay, så. Men hvad mener NC så konkret med det? Lidt længere nede skriver han:

Forleden holdte jeg et kort foredrag for min niende klasse om fascisme og hvordan dette starter. Jeg fandt det især relevant efter at have læst, at Rasmus Paludan fra Stram Kurs var begyndt at værge børn ved folkeskoler. Nogle af børnene i min klasse talte endda om ham, hvorfor jeg følte mig forpligtet på at fortælle dem, hvad han egentlig er for en starut. Jeg dragede paralleller til Daniel Carlsen fra det hedengangne Danskernes Parti samt mere etablerede partier som Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige. 

Så i et enkelt afsnit kommer vil lige omkring fascisme, Rasmus Paludan, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige!

Jeg har fremhævet en linje, fordi den er afslørende for NC's indfaldsvinkel til det at være lærer og skulle undervise om samfundet.

Han ser åbenbart sig selv som en gammeldags skolemester der lige skal fortælle eleverne hvor skabet står. Lidt sjovt at en folketingskandidat for Alternativet i virkeligheden er så autoritær i sin tilgang til undervisning.

Nå, men vi skal videre til næste afsnit for det bliver vildere endnu.

For tiden kører Dansk Folkeparti en kampagne med slogans som "Smid tørklædet og meld dig ind i Danmark" og "Stå fast, stem dansk". Disse analyserede vi kort i plenum og nåede også frem til den fælles konklusion, at nationalismen i dette tilfælde bruges til at ekskludere nogle mennesker. Derpå kom jeg ind på hvordan Hitler kom til magten gennem manipulation og løbende dehumanisering af de folk, som han ikke brød sig om, hvilket som bekendt kulminerede på Krystalnatten. Vi holdte Hitlers Lugenpresse op imod Dansk Folkepartis ønske om at kontrollere Danmarks Radio

Wow. Det er godt nok nogle vil associationer.

Og så bruger han ovenikøbet Redox som kilde.

Du skal næsten selv læse det hele på folkeskolen.dk her

Identitet

Danmarks magasin om identitetspolitik – #idpol, men også om væren og eksistens, og essens og identitet.

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.