Gokke-Jokke og hængepatter – de der sex-tricks er noget der batter

Sex får følelserne i kog - og pressen i omdrejninger. Men holder effekten ind i stemmeboksen?

Medierne elsker sex og den forargelse der altid følger med – men "konverterer" opmærksomheden til stemmer?

Primære faneblade

Antal

Først var det Liberal Alliances Joachim B. Olsen med annoncer på Pornhub - og nu skriver samme partis Laura Lindahl om "silikone-babser" og valgkamp:

Jeg har været i en del politiske paneldebatter med Zenia Stampe (RV) allerede. Ofte skal hun midt i debatten amme sit lille barn. Der sidder jeg altid tilbage og tænker på, at efter jeg har ammet to børn, så hænger mine patter næsten nede ved knæene og jeg tænker, at jeg bør få lavet nogle store silikone-babser. Og jeg tænker at endnu en god grund til at sænke skatten er, at alle skal ha' råd til nye silikone-babser. #NejTakTilHængepatter 🤣

Jeg ved ikke lige om Zenia Stampe er specielt glad for at blive hevet ind i den sammenhæng. Men:

Sex sælger.

Det er ikke nogen nyhed.

Marketingsfolk har, siden marketing blev opfundet, brugt sex som et potent virkemiddel i annoncer og kampagner for produkter.

Men hvad hvis det er politik, der skal "sælges" og hvis køberne er vælgere i stedet for forbrugere?

Spørgsmålet er:

Får man også stemmer på sex?

Man kan sige at på sin vis er sex måske et endnu kraftigere virkemiddel i dag end tidligere. For i dag bliver mange forargede.

Hvilket også ses med stor tydelighed på kommentarerne til Lindahls opslag.

Og når forargelsen er der, så er pressen der også. Klar til at booste kampagnen.

Folk elsker åbenbart at være forargede over noget, og folk elsker at læse om at andre er forargede.

Og hvis folk bliver forargede når sex bruges til at sælge et produkt, så bliver de om muligt endnu mere forargede når sex bruges til at sælge politik.

Politik opfattes af mange åbenbart som noget mere ophøjet og seriøst end for eksempel biler. Eller andre materielle produkter.

Mon ikke også brugen af sex som virkemiddel i politik skal ses i en sammenhæng hvor kampen om vælgernes opmærksomhed er intensiveret?

Kandidaterne kæmper ikke kun mod hinanden, men også imod alt det andet som folk kan bruge deres tid på.

Ikke mindst på internettet oversvømmes vi af informationer, oplysninger, tilbud, produkter - og naturligvis budskaber.

Det er hvad de sociale medier handler om. Opmærksomhed. Se blot på antallet af reaktioner og kommentarer. Både for og imod Laura Lindahls opslag. Alt sammen giver hende et gevaldigt boost i forhold til at få opmærksomhed.

Men alting har et mætningspunkt.

Der er sikkert stadig plads til mere sex i medier og politik. Og mere sammenblanding af magt og lyst.

De hurtige og delbare budskaber der går lige i underlivet, har kronede dage.

Valgkamp er også en fest. Og der skal være plads til sjov.

Det handler om omtale og opmærksomhed. Og uden den - ingen stemmer. Spørgsmålet er blot om visse typer af opmærksomhed opnået med bestemte virkemidler anses for ueeriøse og dermed "konverterer" dårligt til stemmer?

Spørgsmålet forblive om det virker i stemmeboksen.

Nu må vi se.

Udgivet i Analyser
Seneste ændring: 
14/05/2019 - 08:51

Indhold på tværs af FOLKETS

Senest

Udgivet for
Udgivet for
Udgivet for

Nedtælling