Gå til hovedindhold

Hvad sker der når verdens motor går i stå?

Af Lennart
2020 vil nok desværre blive husket hovedsageligt for den nye corona-virus

Ny coronavirus – den værst tænkelige start på 2020'erne

Kina er i tiltagende grad en dominerende aktør på verdensscenen.

Dette ene land står nu for knap en femtedel af hele verdens økonomiske formåen.

Da SARS-epidemien brød ud i 2002 stod landet "kun" for en tyvendedel.

Det er en særdeles imponerende udvikling Kina har gennemgået på blot to årtier: Fra nichespiller til verdenstop

Men måske er Kinas betydning for verdensøkonomien endnu større end de rå tal indikerer.

For Kina er verdens fabrik. Kina er et helt centralt led i den globaliserede supply chain.

Så når Kina går i stå, så går verden i stå.

Eller i hvert fald går resten af verden ned i tempo, når Kina går i stå.

Tag nu bare bil-industrien som eksempel.

Hubei i Kina er hårdest ramt af den nye corona-virus. Hubei er også et helt centralt område for store dele af verdens bil-industri.

Eller elektronik-industrien hvor Kina også sidder på det.

Eller mere presserende, produktionen af medikamenter.

Det er svært at tænke på et væsentligt industrielt område hvor Kina ikke er en central spiller.

Når leveringerne af dele, af komponenter og af færdige produkter fra Kina går i stå, hvad sker der så?

Da det her tragiske forløb omkring corona-virussen for alvor kom offentligheden for øre, der stillede jeg nogle simple spørgsmål.

Spørgsmålene handlede om hvorvidt det nu var så smart af politikerne at sælge dansk vaccineproduktion til Saudi Arabien.

Nu er spørgsmålet i bredere forstand hvad konsekvenserne kan blive af den afhængighed som globalisering også medfører.

Fordelene kender vi. Nu kommer vi til at opleve nogle af ulemperne.

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.