Gå til hovedindhold

Japansk borgmester i shitstorm efter kommentarer om kvinder og corona

Kildemedier
Spørsmålet er om ikke han måske lidt har en pointe alligevel? Bare lidt?
Ichiro Matsui er borgmester i Osaka

Japan er også ramt af den nye coronavirus.

Og den senere tid er antallet af nye smittede igen taget til. Derfor arbejdes der nu igen med tiltag som skal nedbringe smittespredningen.

I den forbindelse er Osakas borgmester Ichiro Matsui kommet med udtalelser som har gjort twitter rødglødende af raseri.

I går sagde Ichiro Matsui nemlig noget i retning af dette:

"Kvinder er længere om at handle fordi de gennemgår forskellige produkter for at finde ud af hvilke af mulighederne som passer bedst"

og tilføjede så

"– mænd tager hurtigt hvad de har fået besked på at købe, kommer videre i en fart og undgår dermed tæt kontakt med andre."

Disse kommentarer faldt på en pressekonference om coronavirus.

Egentligt giver det jo mening: Indkøb skal klares så hurtigt som muligt for at reducere det tidsrum folk opholder sig i nærheden af hinanden så meget som muligt.

Men borgmester Ichiro Matsuis ord faldt ikke i god jord.

Man skulle måske tro at det var mænd som var utilfredse med sådan at blive kommanderet ud for at købe ind af den japanske borgmester.

Men i stedet er det den kvindelige journalist Shoko Egawa og hendes følgere på twitter som er rasende over borgmesterens opfordring til at mænd handler ind.

Mon ikke også de var blevet rasende hvis han havde opfordret dem til ikke at handle ind?

Journalisten på CNN bruger da også de i bund og grund ganske uskyldige kommentarer til at sætte fokus på den postulerede mangel på ligestilling i Japan.

Det komiske er at CNN har bragt masser af indlæg om hvordan kvindelige ledere angiveligt skulle være bedre til at håndtere kriser end mænd og dermed bedre ledere under coronakatastrofen.

Man må gerne sige at mænd er dårligere ledere end kvinder. Og at kvinder er bedre ledere end mænd.

Men derimod må man ikke så meget som antyde at mænd gør den mindste lille ubetydelige ting bedre end kvinder. Selv ikke noget så dagligdags og ligegyldigt som at købe ind hurtigt.

Danmarks magasin om identitetspolitik – #idpol, men også om væren og eksistens, og essens og identitet.