Primære faneblade

Lukket

Fyring ved første flirt - 11 råd til afseksualisering af arbejdspladsen

Forekomsten af sexchikane kan nedbringes markant

Pixabay

Chikane. Pixabay

Undgå berøringer

En liste over konkrete ting som kan gøres af virksomheder som reelt ønsker at reducere forekomsten af sexchikane.

Jeg er bestemt ikke selv tilhænger af alle punkter, men det er midler som er effektive hvis man vil opnå at afseksualisere arbejdspladsen og reducere forekomsten af sexchikane.

Især er disse konkrete metoder effektive i sammenligning med løs snak og ansigtsløse anklager.

1 STOP for alkohol

Både i selve arbejdstiden og til sociale arrangementer efter fyraften i arbejdsregi bør alkohol være forbudt.

Alkohol svækker dømmekraften og fjerner hæmninger. På den måde øger indtagelse af alkohol risikoen for sexchikane.

Socialt har alkohol den effekt at grænserne mellem det profesionelle og det fritidsbetonede bliver mere flydende og uklare. For eksempel fik vi på et tidspunkt i gymnasiet nedlagt forbud mod at indtage alkohol til de såkaldte morgensfødselsdage. Ikke fordi gymnaiet ville blande sig i hvad vi foretog os i fritiden, men fordi feststemningen fortsatte ind i klassen når vi mødte ind på skolen efter fødselsdagsfejringen i friteden var overstået.

2 NUL fraternisering

Ingen sociale relationer mellem over- og underordnede.

Det er korrumperende for både over- og underordnede, hvis der plejes personlige relationer uden for det rent professionelle.

Det er også undergravende for den almindelige orden i en organisation og kan skabe utilfredshed hos andre, hvis nogen opfatter det sådan at bestemte underordnede favoriseres eller opnår fordele.

Overtrædelse skal have konsekvenser for både over- og underordnet. Ellers virker det ikke effektivt. Sociale relationer uden for arbejdet mellem medarbejdere bør begrænses.

3 Konservativ DRESS CODE

DRESS CODE for begge køn så fokus ikke flyttes væk fra det rent faglige.

Mænd går ikke rundt i stramme læderbukser på arbejde - medmindre de er rockmusikanter. Det er fordi stramme bukser afslører “bulen”. På en arbejdsplads bør fokus være på det faglige. Ikke på kropsdele.

En arbejdsplads bør derfor være med til at forhindre at fokus flyttes væk fra det væsentlige over på det i sammenhængen uvæsentlige, og her kan en dress code gøre en forskel.

4 SLUT med to-personers møder

Ingen møder for lukkede døre. Det åbner for muligheder for overgreb. Det skaber også muligheder for lukkethed og sladder. Og mindsker muligheden for vidner.

Møder med mindre end tre deltagere bør aldrig foregå for lukkede døre – eventuelt må en supervisor eller bisidder være tilstede.

Dette gælder naturligvis i særdeleshed for møder mellem over- og underordnede.

5 INGEN privat korrespondance

Ingen mails, SMS eller lignende digital korrespondance indbyrdes mellem medarbejdere eller mellem medarbejdere og ledelse.

Reglen gælder for så vidt også almindelige gammeldags kommunikation per papirbrev eller lignende.

Ligeledes skal verbal kommunikation holdes til det rent faglige og relevante for arbejedet og virksomheden. Det handler om at holde det personlige adskilt fra det arbejdsmæssige.

6 FYRING ved første flirt

Flirt er ikke arbejde. Og vil man reducere omfanget af sexchikane og seksuelle tilnærmelser på arbejdspladsen, så vil man opnå effektive resultater ved at sætte ind inden tingene udvikler sig.

En nul-tolerance overfor flirt gør tingene nemme at forstå for alle parter. Hvis tingene ikke går i gang, så udvikler de sig heller ikke.

Og hvad gør flirt også på en arbejdsplads. Den bidrager i hvert fald ikke til det som er meningen med en arbjedsplads. Flirt kan henlægges til fritiden mellem mennesker som ikke har en professionel relation.

7 DROP Team building

Team-building og lignende tiltag undergraver en klar grænsedragning mellem det faglige og det personilige - og bør derfor undgås.

At se hinanden afslappet og på slap line bidrager ikke til et professionelt forhold eller miljø på arbejdspladsen, men åbner tværtimod for personlige relationer.

Drop team building i lignende forløb som har som mål eller konsekvens at “ryste” medarbejderne sammen. For det sker på mere end et plan.

8 INGEN fyraftensmøder

Lad nu bare være.

Fyraftensmøder bidrager reelt ikke med noget professionelt, og de fungerer blot som undskyldning for privat mingleren mellem medarbejderne og eventuelt ledelsen.

Ofte er der endda forskellige former for alkohol involveret eller omgivelerne er afslappede og uformelle med bløde stole og behageligt lys.

9 Fredage arbejder folk hjemmefra

Fredag er en farlig dag. Den ligger på grænsen mellem arnejdstid og fritid, og derfor er risikoen for at personalet blander tingene sammen også større.

Arbejder folk hjemmefra er den fysiske sexchikane udelukket. Det er den digitale dog ikke så se også punkt 5.

10 AFLYS Julefrokosten

Alle ved at det ofte går galt til Julefrokost som nærmest er designet til at skabe ikke-professionelle relationer i personalet.

Ofte kan lederne heller ikke styre sig når først alkoholen ryger ind og julestemningen er komplet.

Aflys julefrokosten og spar personalt for en masse uønskede seksuelle tilnæmelser.

11 Ingen berøringer

Giv dig selv et klap på skulderen, men lade være at røre ved andre. Berøringer kan og vil blive tolket som sexchikane.

Det bedste er at lade være. Berøringer hører ikke længere til på en arbejdsplads.

Du har læst et indlæg på Folkets.

Uden opbakning fra læserne ville vi ikke kunne bringe det.

Bliv betalende bruger og støt den frie journalistik i Danmark.

Se fordele

02/10/2020 - 11:10
Vi er 0 abonnenter – vi skal højere op!
Abonnenter Svarer til
1 1 stor fadøl
200 Kontanthjælp, 0 børn
1000 DR-journalist
5000 Maria Rørbye Rønn