Medierne har været hurtige til at understøtte Greta Thunbergs fortælling om den selvopofrende klimaforkæmper som mod alle odds redder verden.
Men spørgsmålet om ikke medierne er og har været en anelse naive, melder sig med stadig større kraft og hyppighed.
Nu har DB, altså Tysklands statsbaner svarende til vores DSB, fået nok.
På twitter skrev Greta Thunberg nemlig om sin rejse i overfyldte tog op gennem Tyskland. Her delte hun et billede - se øverst - hvor hun sidder på gulvet.
Man må undre sig over hvor mange kufferter hun har med. Burde man ikke rejse let, når man vil rejse klimarigtigt?
Men det er sådan set ikke engang det største problem her. Problemet er at det billede Greta Thunberg tegner af sig selv ikke stemmer med virkeligheden.
DB svarede nemlig på twitter:
Liebe #Greta, danke, dass Du uns Eisenbahner im Kampf gegen den Klimawandel unterstützt! Wir haben uns gefreut, dass Du am Samstag mit uns im ICE 74 unterwegs warst. Und das mit 100 Prozent Ökostrom. Noch schöner wäre es gewesen, wenn Du zusätzlich auch berichtet hättest, wie freundlich und kompetent Du von unserem Team an Deinem Sitzplatz in der Ersten Klasse betreut worden bist.
Man ærgrer sig altså over Gretas fremstilling af togrejsen som en der foregik på gulvet af et overfyldt tog. Klimavenlig eller ej, så er det jo altså stadig ikke det bedste indtryk at give af en stor aktør på persontransportområdet.
Og så påpeger DB at Greta i virkeligheden rejse på 1. klasse hvor hun fik venlig og kompetent betjening af togets personale.
Så kommer der lidt tweets frem og tilbage, og det viser sig at det kun var på en ret lille del af strækningen op gennem Tyskland at der ikke var siddepladser tilgængelige.
Men det var naturligvis på den del at Greta tog det selviscenesættende billede.
Greta Thunberg er dygtig. Men det er mediernes ansvar at bevare den skeptisk sans - uanset hvor sympatisk Greta ellers er.
Og som læser og som seer af billeder, så børn altid bevare sin skepsis og kritiske sans. I alle sammenhænge.
Det kan ikke siges for ofte.
Frankfurter Allgemeine Zeitung har mange flere detaljer om historien.