Gå til hovedindhold

Gillette sked i egen rede

De store medier skal nok klare sig. De er ejet af stater eller af virksomheder der er ejet af rigmænd på størrelse med stater i økonomisk forstand.

Folkets Avis kan derimod ikke klare sig uden din hjælp.

Spørgsmålet er så om samfund kan klare sig uden de små selvstændige medier. Det bliver en fattigere verden for de fleste hvis de små medier forsvinder.

Bak op nu!

Abonner Doner

Lige først en tak til Gillette for at de lavede den reklame som gav det indtryk at traditionel maskulinitet er lig med mobbende og misbrugende adfærd overfor andre.

Selvfølgelig var det løgn og manipulation fra Gillettes side.

For traditionel maskulinitet er ikke at hævde sig på andres bekostning eller hensynsløs adfærd. Det er en komplet miskarateristik.

Grunden til at jeg så alligevel takker Gillette, er at deres dårlige reklame fik mig til at droppe deres skrabere.

Og på den måde prøvede jeg noget andet som viste sig at være både bedre og billigere. Og millioner af andre mænd har været på samme “rejse”.

For rigtigt mange bryder sig ikke om den form for løgn og manipulation som Gillette benyttede sig af.

Så hvad fik Gillettes reklame egentligt af betydning?

For Gillette var det en fiasko. Salget faldt. Endda ret voldsomt. Brandet led også skade.

Præcist hvor meget af de problemer man kan tilskrive reklamen, er umuligt at sige da mange faktorer spiller ind. Men bottom line ser ikke god ud for Gillette.

Men ændrede annoncen så verden til et bedre sted - for det var jo også det som Gillette sagde de ville med den?

Reklamen resulterede i en masse ævl og kævl frem og tilbage på internettet. Altså en masse virtuelle sammenstød, ballade og skænderi.

Men det gjorde ikke verden til et bedre sted og det virkede ikke for Gillette.

Reklamen skabte røre, men ingen retning. Og folk begyndte at undersøge alternativerne.

En dårlig reklame er nu engang bare en dårlig reklame.

Se også denne analyse på engelsk hvorfra illustrationen øverst stammer:

$350 mln. in 6 Months — The Cost of the 2019 Gillette Advertising Fiasco? | by Georgi Georgiev | Medium

Se også:

Se video: Gillette går ind i kønskampen00 procent på feministernes side | Identitet

Farvel Gillette: En barbering er bare ikke særlig vigtig i sammenligning med sandheden |

Flot Gillette: “I tramper på en ældre generation for at sælge til en yngre” | Identitet

Gillettes værdi nedskrevet med 54.000.000.000 kroner efter mandehadende møg-reklame | Identitet

Mænd raser stadig over Gillette: “Vi glemmer ikke, og vi vil aldrig lade det blive glemt” | Identitet

Kritik af medier og den medieskabte "virkelighed" og tendensen til at medier ukritisk hopper på en dagsorden
Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.