Jeg har tidligere beskæftiget mig med den kendsgerning at det offentlige i Danmark køber enorme mængder af annoncer i de private medier.
For mig at se er der mange problemer ved dette forhold.
Kan vi regne med at medierne er på nakken af det offentlige, når det offentlige støtter medierne både med mediestøtte og annoncekroner?
Man bider som bekendt ikke den hånd der fodrer en.
Problematikken er blevet aktuel igen fordi internet-aktivisten Erik Guldager forsøger at rykke en annonce ind i Helsingør Dagblad. Ifølge ham selv er det åbenbart ikke nogen smal sag.
Man kunne jo forestille sig - og det gør jeg så - at Helsingør Dagblad helst ikke vil trykke Guldagers annonce af hensyn til at større og mere stabil kunde: Helsingør Kommune.
Jeg kender ikke motivet. Men jeg påpeger at der kan være en mekanisme på spil.
Jeg vil forsøge at følge mere op på Einar-sagen, hvis I viser interessen ved at dele og melde jer til som betalende brugere her på FOLKETS.DK